Historiek
Het transport in de familie Dieffenbach werd ooit gestart door Johan Dieffenbach, uit noodzaak, om de gastransporten ( propaan – butaan en afgeleiden ) te vervoeren voor zijn eerst opgerichte zaak Progas pvba. Johan was niet tevreden over de diensten van zijn toenmalige vervoerder.
Hij kocht in 1959 het bedrijfje van Bovin en Verminne (Verbomin) dat groenten vervoerde. Later kocht hij nog een bedrijfje over en na naamsverandering werd dat Gastransport nv. Johan was voor die tijd modern ingesteld en kocht het oertype DAF 2000 DO met sleepasser (zie fotootje ) en dat tandemstel werd versneld voor hem ontworpen. Omdat er niet genoeg werk was voor zichzelf wou Johan voor de bekende oliemaatschappijen rijden maar die antwoorden laconiek : kom maar eens terug als je 3 wagens hebt en dus kocht Johan er gelijk 2 bij. Het zouden er alleen al voor distributie 16 worden en die vervoerden een paar miljard liter. Maar Johan’ s hart lag niet bij vervoer dus die tak werd stiefkind.
Nadat Eddy de bedrijven ging besturen omdat hij niet langer bij Progas wou werken, zijn nog diverse over te laten bedrijven opgekocht vooral voor het materiaal.
De beide bedrijven werden gemoderniseerd en uitgebreid omdat gastransport seizoen gebonden is en dat werd huifwagenvervoer, kastenwagens, frigovervoer, dieplader, platformtrailers voor staaltransporten en dat alles ook internationaal.
Toen het niet meer boterde tussen Eddy en Johan wegens 2 kapiteins op 1 schip en omdat Johan vond dat de bedrijven te groot waren naar zijn zin, werd via bemiddeling van Freddy Van Gaever zaliger, de transportactiviteiten verkocht aan GCA die in België opereerden onder de naam LVT ( Lot Verbomin Transport ) gefinaliseerd 3 januari 1990.
Na het overlijden van Johan 6 juni 2001 hernam Eddy het transport maar kreeg de wind tegen uit Oostelijk Europa. Zijn grootvader had op zijn sterfbed in Amsterdam in 1971 voorspeld tussen andere levenswijsheden : “ als de muur valt komen er grote problemen “ , zonder te kunnen aanduiden wat voor problemen . . .
Niet enkel dat, maar ook over - reglementeringen in West Europa onder impuls van de vakbonden, maakten van transport dat je aan de ene kant terug ging naar het stoomtijdperk en aan de andere kant dat alle menselijkheid er werd uit geperst door de vakbonden die een onwerkbaar regime vestigden met finaal de Black Box als instrument voor overheden om het af te dwingen. Samen werd het de chaos die het nu is en waarvan het grote publiek sinds kort zicht krijgt op wat zich werkelijk afspeelt. Na het transport mocht ook de bouw het ondervinden en ondertussen vele andere bedrijven die noodgedwongen werk laten uitvoeren van hier tot zelfs . . . bijvoorbeeld in India. Er was dan ook niet veel fantasie voor nodig om er mee op te houden en het aandringen van Eddy’ s echtgenote was de laatste druppel. Actueel omdat we geen transport meer doen gebruiken we de naam DWT en is DWT een bedrijf dat het beheer doet van andere bedrijven en verhuring van materieel.